الخميس 19 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

المكتبة الملعۏنة

انت في الصفحة 1 من 3 صفحات

موقع أيام نيوز

مكنتش حابب دراستي زي حاجات كتيرة في حياتي مجبتش مجموع كبير في الثانوية العامة فدخلت معهد قديم كدا معهد فني مش ناس كتير تعرفه أهلي كانوا ضاغطين عليا عشان ادخل المعهد دا كانوا شايفين ان دا فرصتي التانية عشان الحق اللي مقدرتش الحقه واجيب مجموع كبير في المعهد وادخل كلية الهندسة .. بص انا مش عايز اضيع وقتك ومش عايز اسلحك معايه في تفاصيل مش مهمة لأن القصة الحقيقية لسه مبدأتش ..
دخلت المعهد ومكنتش متحمس خالص للدراسة ولا المواد اللي بدرسها في المعهد ضيف على كدا اني عمري ما اتمنيت أكون مهندس أصل البلد مش ناقصة مهندسين يعني .. لكن دخلت المعهد .. 

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
مفيش إحساس في الدنيا أتقل من إحساسي وانا داخل أي محاضرة خنقة فظيعة مش هيفهمها غير اللي مجبر على دراسته زيي وعلشان كدا عرفت طريقي من أول يوم .. مكتبة المعهد ..
أصل انا طول عمري بحب القراية وعشان كدا أصلا مكانش ليا في العلمي أنا كان نفسي أدخل أدبي بس ابويا بقى اللي كان نفسه يشوفني مهندس ..
مكتبة المعهد كان شكلها غريب أوي كأنها مكتبة في زمن تاني .. التراب مغطي كل شبر في المكتبة حتى أمين المكتبة تحس ان التراب مغطيه هو كمان ..
راجل كبير عنده حوالي 50 سنة بيلبس نضارة عدستها مستديرة شبه نضارة غاندي كدا أكيد تعرفوها وبيلبس قمصان كاروهات وبنطلونات قماش واسعة .. تحس انه جاي من الخمسينات أو الستينات ..
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
دايما صامت وباصص في كتاب قدامه الغريبة ان الكتاب اللي بيقراه مبيتغيرش هو نفس الكتاب والأغرب ان الكتاب مالوش غلاف ومالوش عنوان ..
أول مرة دخلت المكتبة مكانش فيه حد غير انا وهو .. ابتسملي نص ابتسامة كدا وقالي ادخل يا خالد ..
استغربت هو عرف منين ان اسمي خالد أنا أول مرة اشوفه ضحك وقالي انا سمعت واحد صاحبك بيناديك بالاسم دا ..
بتحب القراية يا خالد قولتله جدا .. قالي يبقى هتنبسط هنا بس خلي بالك المكتبة هنا ممكن تخطفك ..
سألته تخطفني ازاي يعني قالي هو انت مش عارف ان الكتب بټخطف الكتاب اللي ميخطفكش يبقى كتاب واقع والمؤلف بتاعه فاشل .. 
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
في المكتبة لقيت كتب قيمة جدا مجموعات كاملة للعقاد ونجيب محفوظ ونعمان عاشور ولويس عوض وتوفيق الحكيم ويحيى حقي أسامي كبيرة أوي .. الغريبة ان كل كتاب لقيته في المكتبة دي كان الطبعة الأولى من نسخته مفيش أي إصدارات جديدة كأن المكتبة دي محطوطة في المكان دا من الستينات .. الأستاذ عبد الباري أمين المكتبة قالي ما هي فعلا كل الإصدارات دي من سنة الستينات من سنة 67 تحديدا ..
كان لازم اكون مركز أكتر من كدا أحيانا عدم التركيز بيوقعك في مشاكل كبيرة أوي

انت في الصفحة 1 من 3 صفحات