الجمعة 20 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

موسيقى المۏت

انت في الصفحة 1 من 4 صفحات

موقع أيام نيوز

من بعد ما أهلى ماتوا في حاډثة وسابولي حتت الأرض اللي أنا قاعد فيها دلوقتي وأنا حياتي اتغيرت بقيت منطوي بقعد في أوضتي بالساعات أفكر في الماضي المؤلم اللي عيشته لسه سايب چرح عمره ما هيتداوي لكن ربك عالم وسامع مش بيسيب حد حزين وشايله اللي يعوضه واللي عوضني عن ده كله عيلتي الجديدة سكان شارعنا ومنطقتنا اللي اتغيروا بعد ما المنطقة عمرت لأن قبل ما الدنيا تعمر كان كل واحد فينا في حاله عايش في هم البنى وفلوسه أصلنا مهما كان غلابة وحتت الأرض كانت جاية تبع الدولة يعني سعرها كان في الحنين وأبويا اللي كان دافع تمنها وقتها وبالقرشين الي كان شايلهم على جنب قدرت أبني البيت.

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
وبعد اربع سنين من الوحدة ربنا كرمني وعوضني ب جاري الأستاذ رشدي المحاسب دماغ في المحاسبة وقادر إنه يخرجك من أي مشكلة بس في الحلال اصل الحړام والسړقة مش سكته لدرجة إنه كان سبب في قفل شركته القديمة بعد ما بلغ عنهم في عملية إختلاس وبسبب الموضوع ده شركات كتير رفضت تشغله لكن ربنا كرمه وفتح مكتب محاسبة لحسابه وشغال كويس والحمدلله.
نيجي بقى للست فاتن أطيب قلب في الشارع وكل الناس بيحبوها لدرجة إنهم بيعتبروها أمهم كلهم وبيشاركوها في مشاكلهم حتى الجيران الجداد ماكانوش بياخدوا وقت الا وبيقربوا منها والصراحة أنا من اوائل الناس اللي قربت منها وهي كان ليها فضل كبير إني أخرج من حالة الاكتئاب اللي كنت فيها.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
ندخل بقى على الراجل اللي بعتبره في مقام أبويا بالظبط المعلم اسماعيل المغربي جزار قد الدنيا كان ماشي في الطريق الحړام وبيبيع عضمة الكتف للدجالين واللي مايعرفوش ربنا عشان يضروا غيرهم وأهو كسب من الموضوع ده كتير لحد ما ربنا تاب عليه وقدر يوقع الناس دي في شړ أعمالهم بعد ما مراته كوثر ماټت بسبب المړض واللي اكتشف بعد كدة انه سحر اتعملها عن طريق طليقته سهير عشان تبعدها عنه ومن ساعتها وهو ماشي في طريق الحلال وبقى من أكبر الجزارين في مصر اللي يقولك طريق الحلال مايعيشكش قولوا قرب من ربك وأنت هتعرف كرمه.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
أما أخر واحدة بقى فهي استاذة عنايات المدرسة.. مدرسة موسيقى سابقا ومنطوية عن الشارع كله لدرجة إن الست فاتن حاولت تقرب منها كذه مرة لكنها رفضت وفضلت تقعد لوحدها بسبب الحالة النفسية اللي عاشت فيها من ساعة ما جوزها ماټ.. كدة انت عرفت اهل الحتة كلهم خلينا نبدأ القصة.
القصة بتبدأ من يوم كنت قاعد فيه تعبان نفسيا كعادتي ومحتاج أتكلم مع حد روحت قعدت مع الست فاتن واللي استقبلتني أحسن استقبال وعملتلي عصير الفواكه اللي المنطقة كلها وقعت في غرامة بعدها قالتلي بطريقتها اللي تشد في الكلام...
ها يا

انت في الصفحة 1 من 4 صفحات